Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatörlüğü Yönergesi

SİİRT ÜNİVERSİTESİ

SÜRDÜRÜLEBİLİR YEŞİL KAMPÜS KOORDİNATÖRLÜĞÜ YÖNERGESİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Başlangıç Hükümleri

Amaç
MADDE 1– (1) Bu Yönergenin amacı; Siirt Üniversitesi (SİÜ) Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatörlüğü’nün, faaliyet alanı, çalışma şekli, görev, yetki ve sorumlulukları ile işleyişi ve hedeflerine ilişkin esasları düzenlemektir.

Kapsam
MADDE 2– (1) Bu Yönerge; Siirt Üniversitesi’nde “Sürdürülebilir Yeşil Kampüs” kapsamında yeşil alan, doğal çevre, atık, su, ulaşım, ulaşılabilirlik, eğitim, akıllı yerleşke ve dijital uygulamalar ile sürdürülebilir davranışlar konularında Üniversiteye ait politikaların oluşturulmasına ve bunların uygulanmasına ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönerge; 12/07/2019 tarihli ve 30829 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Sıfır Atık Yönetmeliği’nin 12. Maddesi, 27/10/2011 tarihli ve 28097 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Enerji Kaynaklarının ve Enerjinin Kullanımında Verimliliğin Artırılmasına Dair Yönetmelik, 05/12/2008 tarihli ve 27075 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı Yönetmeliği, 23/12/2017 tarihli ve 30279 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Binalar ile Yerleşmeler için Yeşil Sertifikalar Yönetmeliği, Paris İklim Anlaşması Avrupa Yeşil Mutabakatı, Avrupa Peyzaj Sözleşmesi’nin 6. Maddesi (A) ve (B) bentleri ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun 14. Maddesi’ne dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönerge’de geçen;
a) Akademik ve İdari Birimler (AİB): Siirt Üniversitesi’nin tüm akademik ve idari birimlerini,
b) Kampüs/Yerleşke: Siirt Üniversitesi’nin tüm kampüslerini/yerleşkelerini,
c) Rektör: Siirt Üniversitesi Rektörünü,
d) Rektör Yardımcısı: Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatörlüğü’nden sorumlu Rektör Yardımcısını,
e) Koordinatör: Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatörünü,
f) Koordinatör yardımcısı: Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatör Yardımcısını,
g) Koordinatörlük: Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Koordinatörlüğünü,
h) Komisyon: Siirt Üniversitesi Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Komisyonunu,
i) Atık: Üreticisi veya fiilen elinde bulunduran gerçek veya tüzel kişi tarafından çevreye atılan veya bırakılan ya da atılması zorunlu olan herhangi bir madde veya malzemeyi,
İfade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Koordinatörlüğün Amacı ve Faaliyet Alanları

Koordinatörlüğün Amacı
MADDE 5 – (1) Koordinatörlüğün amacı; Üniversite yerleşkeleri için sürdürülebilir yerleşke, peyzaj, yeşil alan, doğal çevre, iklim, atık, enerji, su, ulaşım, ulaşılabilirlik, eğitim, akıllı yerleşke ve dijital uygulamalar ile sürdürülebilir davranışlar konularında strateji ve politikalar oluşturmak, bunların etkin bir şekilde uygulanmasını ve bu alanda kurumsal bir altyapının geliştirilmesini sağlamak, bireysel, toplumsal ve kurumsal sürdürülebilirlik farkındalığını oluşturmak, peyzajın, doğanın ve yeşil alanların korunarak devamlılığını sağlamak, eğitim, atık yönetimi, enerji ve su korunumunu planlayarak akıllı uygulamalarla desteklemek ve Üniversite birimlerine rehberlik etmektir.

Koordinatörlüğün Faaliyet Alanları
MADDE 6– (1) Koordinatörlüğün faaliyet alanları şunlardır:
a) Ekonomik, sosyal ve çevresel sürdürülebilirlik konularında yeni yaklaşımları araştırmak ve Üniversitenin sürdürülebilirlik süreçlerini geliştirmek, koordinatörlük politika ve stratejilerinin güncellenmesini sağlamak,
b) Yerleşkelerdeki tüm sürdürülebilirlik faaliyet ve çalışmalarını desteklemek,
c) Koordinatörlüğün faaliyet alanlarına ilişkin farkındalığı artıracak çalışmalar yapmak, toplumsal ve akademik faaliyetler düzenlemek ve eğitim vermek,
d) Üniversitenin sıfır atık yönetim sisteminin kurulması ve işletilmesi için birimlere destek vermek,
e) Yerleşkelerde atık önleme, azaltma, yeniden kullanım ve geri kazanım/geri dönüşüm gibi sürdürülebilirlik uygulamalarına yönelik çalışmalar yapmak ve önerilerde bulunmak,
f) Yerleşkelerde kaynak kullanım bilincini geliştirmeye, kaynak israfını önlemeye, azaltmaya ve enerji verimliliğini artırmaya yönelik çalışmalar yapmak, bu yönde yeni yöntem ve teknikleri araştırmak,
g) Yerleşkelerde yenilenebilir ve temiz enerji üretimini ve kullanımı (güneş enerjisi panelleri vb.) konusunda çalışmalar yapmak,
h) Yerleşkeler içindeki ekolojik ve kültürel varlıkların envanterini oluşturmak, peyzaj, yeşil alan, doğal çevrenin korunması ve devamlılığının sağlanması için çalışmalar yapmak,
i) Yerleşkelerde motorlu araç kullanımını azaltmayı ve bisiklet kullanımı ile yaya ulaşımını/yürümeyi, karbon ayakizini azaltmaya yönelik eylemleri teşvik etmek,
j) Yerleşkelerde yeşil alanların altyapının oluşturulması ve sürdürülebilirliği konusunda çalışmalar yapmak,
k) Yerleşkelerde iklim değişikliğine uyum sürecinde gerekli faaliyetleri teşvik etmek ve konuyla ilgili bilgilendirmeler yapmak ve farkındalık oluşturmak,
l) Yerleşkelerde yapılı çevrenin herkes için adil, eşit ve bağımsız olarak ulaşılabilirliğini sağlamak,
m) Yerleşkelerin “Akıllı Yerleşke” olarak tanımlanabilmesi, sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşılabilmesi için gerekli altyapının oluşturulmasını sağlamak,
n) Akıllı uygulamaların, Koordinatörlüğün faaliyet alanları ile ilgili kullanılması için ilgili birimlerle iş birliği yapmak ve bu uygulamalardan elde edilen verinin değerlendirilmesini sağlamak,
o) Sürdürülebilir kurumsal kimliğin görünürlüğü ve tanınırlığının artırılması amacıyla ilgili birimlerle iş birliği içinde çalışmalar yürütmek,
p) Koordinatörlüğün faaliyetleri kapsamında iç ve dış paydaşlarla iş birliği yapmak ve bu iş birliğinin etkilerini değerlendirmek,
q) Koordinatörlüğün faaliyet alanı ile ilgili konularda birimlere danışmanlık hizmeti vermek.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Koordinatörlüğün Yapısı ve Görevleri

Koordinatörlüğün Yapısı
MADDE 7– (1) Koordinatörlük, Koordinatör, Koordinatör Yardımcısı ve Koordinatörlüğün çalışmalarına yardım etmek üzere görevlendirilen Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Komisyonu ile faaliyetlerini yürütür. Gerek görüldüğünde Komisyon altında alt komisyonlar oluşturulabilir.
(2) Koordinatör, Üniversite öğretim üyeleri arasından, Rektör tarafından üç yıl süreyle görevlendirilir. Süresi dolan Koordinatör aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Koorinatör, koordinatörlüğün çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesi ve geliştirilmesinden ve Koordinatörlükten sorumlu ilgili Rektör Yardımcısı ve Rektör’e karşı sorumludur.
(3) Koordinatör, kendisine çalışmalarında yardımcı olması için Üniversite öğretim üyeleri arasından bir kişiyi Koordinatör Yardımcısı olarak Rektör tarafından üç yıl süreyle görevlendirmek üzere teklif eder. Koordinatöre, görevi başında olmadığı zamanlarda yardımcısı vekalet eder. Göreve vekaletin altı aydan uzun sürmesi durumunda aynı usulle yeni bir Koordinatör görevlendirilir. Koordinatörün görev süresinin dolması veya herhangi bir sebeple görevinden ayrılması durumunda Koordinatör Yardımcısı’nın da görevi sona erer.
(4) Koordinatörlüğün akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, Rektör tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır. Koordinatörlükte proje, etkinlik veya araştırma ölçeğinde yarı zamanlı veya gönüllü öğrenciler de görev alabilir.

Koordinatörün Görevleri
MADDE 8 – (1) Koordinatörün görevleri şunlardır:
a) Koordinatörlüğü temsil etmek,
b) Koordinatörlük ve Komisyon ile Üniversitenin ilgili birimleri arasında koordinasyonu sağlamak,
c) Koordinatörlüğün çalışma alanları ile ilgili çalışma programı hazırlamak ve yürütmek,
d) Koordinatörlüğün yıllık faaliyet raporunu Rektöre sunmak,
e) Komisyon gündemini oluşturmak ve alınan kararları uygulamak,
f) Görev alanı ile ilgili mevzuat değişikliklerini takip etmek,
g) Belirlenen stratejilerin uygulamaya geçirilebilmesi için ulusal-uluslararası ölçeklerde etkin eğitime, araştırmaya ve toplumsal faydaya yönelik etkinlikler düzenlemek ve gerekli iş birliklerini sağlamak,
h) Üniversitenin atık yönetimi politikalarını ve sıfır atık yönetim sistemlerini oluşturmak, sistemin işlemesine ve politikaların doğru bir şekilde uygulanmasına katkı sağlamak,
i) İlgili birimlerle birlikte kampüs atıklarının geri kazanılması konusunda çalışmalar yapmak,
j) Üniversitenin enerji ve su kullanımı politikalarının birimlerce uygulanmasını sağlamak,
k) Kampüsteki kaynak kullanım değerlerini izlemek,
l) Üniversitede, sürdürülebilirliğe ilişkin yapılan tüm bilimsel ve toplumsal çalışmaları izlemek,
m) Belirlenen stratejileri uygulamaya geçirebilmek için etkin bir eğitim-araştırma-toplumsal faydaya yönelik etkinliklerin geliştirilmesini kurgulamak.

Koordinatör Yardımcısının Görevleri
MADDE 9– (1) Koordinatör Yardımcısı, Koordinatörün görevleri ile ilgili Koordinatöre yardımcı olmak.
Sürdürülebilir Yeşil Kampüs Komisyonu
MADDE 10 – (1) Komisyon; Koordinatör, Koordinatör Yardımcısı, Koordinatörlüğün faaliyet alanıyla ilgili çalışmaları olan veya gönüllü katkı sağlamak isteyen Üniversite akademik / idari personeli arasından Rektör tarafından görevlendirilen en az 5 üye ile öğrenci konseyi başkanından oluşur.
(2) Görevlendirme süresi 3 yıl olup süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir. Süresi bitmeden ayrılan üyenin yerine kalan süreyi tamalamak üzere yeni üye görevlendirilir.
(3)Komisyon, her altı ayda bir olağan şekilde ve Koordinatörlüğün daveti veya üyelerin 2/3’ünün talebi üzerine olağanüstü olarak Koordinatör başkanlığında toplanır. Toplantı için yeter sayı, mevcut üye sayısının yarıdan fazlasıdır. Kararlar, toplantıya katılanların çoğunluğu ile alınır. Toplantılarda yapılan oylamada çekimser oy kullanılamaz. Toplantı sonunda, görüşülen hususlarla ilgili olarak alınan kararlar tüm üyelerce imzalanmış bir tutanakla karara bağlanır. Komisyon, ihtiyaç duyması halinde toplantılarını iç ve dış paydaşların katılımıyla gerçekleştirebilir.

Komisyonun Görevleri
MADDE 11 – (1) Komisyonun görevleri şunlardır:
a) Koordinatörlüğün çalışmaları ile ilgili kararları almak,
b) Koordinatörlüğün ve Komisyon üyelerinin önerilerini görüşmek ve karara bağlamak,
c) Rektörlük onayına sunulmak üzere proje gruplarının veya alt komisyonların oluşturulması, bu komisyonların çalışma esaslarının belirlenmesine ilişkin kararları almak,
d) Koordinatörlüğün faaliyet alanlarıyla ilgili ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla yapılacak ortak çalışmalar için iş birliği esaslarını belirlemek, hazırlanan protokolleri incelemek ve görüş bildirmek,
e) Rektörlük onayına sunulmak üzere Koordinatörlüğün çalışmaları ile ilgili gerekli görülen hallerde iç düzenlemeler yapmak, esaslar belirlemek.

Proje Grupları ve Alt Komisyonlar
MADDE 12 – (1) Komisyonun önerisi ile Rektör tarafından proje grupları ve alt komisyonlar oluşturulmasına karar verilebilir. Proje grupları ve alt komisyonlar, Koordinatörün önerisi ile Rektör tarafından görevlendirilen ilgili alanlarda uzmanlaşmış öğretim üyeleri veya konu ile ilgili idari personelden oluşur.
(2) Proje grupları ve alt komisyonlar çalışmalarını, belirlenen usul ve esaslara göre yürütür.
(3) Görevlendirilen üyelerin görev süresi 3 yıldır. Süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir. Süresi bitmeden ayrılan üyenin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere yeni üye görevlendirilebilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Hüküm Bulunmayan Haller
MADDE 13– (1) Bu Yönerge’de hüküm bulunmayan hallerde, ilgili diğer mevzuat hükümleri ve Üniversite Yönetim Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlük
MADDE 14– (1) Bu Yönerge, Siirt Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15– (1) Bu Yönerge hükümlerini Siirt Üniversitesi Rektörü yürütür.
Dr. Öğr. Üyesi HURİYE SİMTEN SÜTÜNÇ
Güncelleme : 29.08.2024 11:28:38